کد مطلب:254100 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:296

حسین بن سعید بن حماد اهوازی
از اصحاب ممتاز و یاران مخصوص اهل بیت (ع) و از راویان ثقه و مورد اطمینان، نزد محدثین و علما است. اصالت او به كوفه باز می گردد، ولی همراه برادرش حسن به اهواز نقل مكان كرد و پس از مدتی از آنجا به قم شهر فقه و فقاهت رفت و به خدمت حسن بن ابان رسید و در همان جا بود؛ تا اینكه بدرود حیات گفت.

حسین بن سعید، این شیعه ی راستین در طول عمر شریفش پیوسته محب و خدمت گزار آستان ولایت و امامت بود و توانست نزد سه امام بزرگوار به كسب فیض بپردازد. امام رضا و حضرت جواد و هادی (ع) امامانی بودند كه حسین بن سعید آنان را درك كرد و به روایت حدیث از آنان پرداخت.

در زمینه ی علمی نیز حسین بن سعید را باید از چهره های ممتاز و شاخص به حساب آورد؛ زیرا او توانست در ابواب مختلف فقه سی جلد كتاب ارزشمند تألیف كند. كتاب هایی كه در میان همه اصحاب و علما معروف و مشهور است؛ تا آنجا كه سایرین را به او مثال می زنند و می گویند كه كتب فلانی مانند حسین بن سعید، سی مجلد است.

یكی دیگر از خدمات ارزشمند حسین بن سعید، هدایت برخی مسلمانان متعهد و با استعداد به حریم و آستان اهل بیت (ع) است.

آری، حسین بن سعید، شخصیت های برجسته ای مانند علی بن مهزیار و اسحاق بن ابراهیم را شناسایی و به خدمت امام رضا (ع) معرفی كرد و پس از آن علی بن ریان را نزد آن حضرت برد و با این عمل سبب هدایت آنان به مسیر حق و عدالت شد. همچنین روایات كتبش را برای آنان بیان و آنان را با معارف و حقایق ناب اسلام آشنا نمود و به همین سبب است كه آن سه نفر به روایت حدیث از او مشهور شده اند.